עם הפנים לקהילה

המרכז הקליני עוסק בפיתוח מודלים ייחודיים וחדשניים ופועל לאיתור צרכים חיוניים באוכלוסייה ולקידומן והעצמתן של אוכלוסיות שונות.  לאחר זיהוי הצרכים, הצוותים מפתחים, יוזמים ומקיימים טיפולים, סדנאות והתערבויות רב-תחומיות בקהילה ובקמפוס האוניברסיטה.

התוכניות והעומדת בראשן, פרופ' רבקה יהב זכו בשני פרסים יוקרתיים: פרס רקאנטי-צ'ייס-רש"י לעובד הסוציאלי היזם (2009) ופרס ראש הממשלה ליזמות וחדשנות (2012).

להלן דוגמאות להתערבויות שהתקיימו בקהילה:

תוכניות התערבות העוסקות בשנות החיים הראשונות והתפתחות הילד (גילאי 0-6) ומלווים את הילד ואת הוריו מאז שלב העוברות, דרך הילדות המוקדמת, המאוחרת וגיל ההתבגרות. הפרויקטים משלבים התייחסות פרטנית, קבוצתית וקהילתית, לילדים, הוריהם ולצוותים בקהילה. איתור מוקדם של ילדים עם קשיים רגשיים או התנהגותיים בסביבה הטבעית עשוי להוביל להתערבות טיפולית מוקדמת אשר תמנע קשיים וכשלים מערכתיים עתידיים.

עולמו הרגשי של העובר – מודל המתמקד בהורים בתקופת ההיריון. המרכז מקיים קבוצות הורים, תוך התמקדות בתהליכים הרגשיים, בדאגות, בפנטזיות ובציפיות המלוות הורים לקראת לידת ילדם. ההורים לעתיד לומדים כיצד לחצוץ בין אירועי חיים מלחיצים לבין העובר, ארגון התא המשפחתי לקראת הצטרפות התינוק למשפחה, וטיפול בתחושות האמביוולנטיות שעשויות להיווצר לקראת השינוי ובעקבות ההתערבות של שילוב של אמהות וקריירה.

שנות החיים הראשונות – מודל המיועד להורים ולתינוקם, מהלידה ובמהלך שנת החיים הראשונה והשנייה ונועד לסייע להורים בהתמודדות עם השינוי המשמעותי בחייהם במעבר להורות.

מיזם לאיתור מוקדם של בעיות התפתחותיות בקרב ילדים – איתור קשיים והתערבות בשלב התפתחותי מוקדם עשויים להשפיע על האופן בו הילד יתמודד  בעתיד עם משימות התפתחותיות. משימות אלה כוללות הסתגלות, חברות, תקשורת מילולית, ויסות סנסורי ורגשי, התמצאות במרחב, שפה דבורה וכתובה, קריאה, חשבון ועוד. טיפול מוקדם בבעיות שפתיות, סנסו מוטוריות, התנהגותיות ורגשיות יתרום להתפתחות ותפקוד תקינים ולדימוי עצמי חיובי. אוכלוסיות שונות לא תמיד ערות ומודעות לבעיות התפתחותיות ולא תמיד מסוגלות להגיע לשירותים הקיימים לצורך איבחון וטיפול מתאימים. כמו כן אנו מודעים לתורים הארוכים לתחנות ההתפתחותיות ולכן להתערבות במסגרות בהן פוגשים את הילדים, בבית, במשפחתון, במעון ובגן, חשיבות רבה.

היוזמה נותנת מענה בין-תחומי מניעתי ופועלת בשלושה שלבים: השלב הראשון מיועד להורים בתקופת ההיריון; השלב השני מיועד להורים ולתינוקם, ואילו השלב השלישי, בגינו הוענק הפרס, הינו תוכנית בין-תחומית לליווי התפתחותי רציף לילדים בגילאי 6-3 ומבוססת על הגעה יזומה ואקטיבית לאוכלוסיות הללו.

התוכנית הבין-תחומית לליווי התפתחותי רציף לילדים, כוללת אבחון, טיפול וייעוץ  של פסיכולוג/ עו"ס, קלינאי תקשורת ומרפא בעיסוק בסביבה הטבעית. ההתערבות מבוססת על 3 מוקדי עבודה שונים בהם פועלים יחד צוות הגן והיועצים ההתפתחותיים וכוללת תצפיות על הפעילות בגן ופעילויות משותפות עם הילדים. בתחום הרגשי, התנהגותי והתפתחותי מתייחסים לסוגיות של קשב וריכוז, ויסות רגשי, טמפרמנט, משמעת, תסכול, שליטה עצמית, זהות, סקרנות ועניין, רמת הפעלות וההיפראקטיביות, תפקוד אינטלקטואלי והבנה, תפקוד חשבוני-כמותי, זיכרון שמעתי וחזותי. כללים ונורמות, סגנון התקשרות, דפוסים מופנמים, פרידה ויצירת קשר, מצב רוח, תוקפנות ותחרות, תלות עצמאות, עמידה בציפיות ואכזבה.

בתחום השפה והתקשורת  ובתחום הסנסו מוטורי והשפתי מתקיימת הדגמה מעשית של עבודה במליאת הגן ובקבוצות קטנות תוך שילוב הפעילויות בסדר היום השוטף של הגן ובפעילויות תרחישיות מיוחדות כגון טיול, הכנת ארוחה משותפת.

התוכנית מתבצעת במסגרת הפעילות השוטפת בגן, תוך שימוש באביזרים וספרים קיימים. בנוסף אנו מקיימים הרצאות להורים, יעוץ פרטני וסדנאות משותפות להורים וילדים. ילדים עם בעיות מורכבות הזקוקים לאבחון והתערבות מעמיקים, מופנים למערכות הבריאות.

התוכנית מופעלת בהצלחה רבה הן בשכונות מצוקה והו בשכונות מבוססות בחיפה על ידי צוות רב-תחומי (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים) מהמרכז הקליני מאז שנת 2005 ומשמשת מודל המסייע להגברת המודעות שבטיפול מוקדם בילדים בסיכון. התוכנית והעומדת בראשה, פרופ' רבקה יהב זכו לאחרונה בשני פרסים יוקרתיים: פרס רקאנטי-צ'ייס-רש"י לעובד הסוציאלי היזם (2009). פרס ראש הממשלה ליזמות וחדשנות (2012). התוכנית זוכה להתעניינות ולהערכה מצד גורמי חינוך ורווחה ברחבי הארץ ואומצה על ידי עיריית חיפה ועירייות נוספות ברחבי הארץ ובעולם.

מאז 2010 אנו עוסקים בהטמעת התוכנית ובהדרכתה בקרב צוותים רב-תחומיים ואנו משמשים מרכז הדרכה ארצי ובינלאומי.

התערבויות במסגרות חינוכיות (בתי ספר) בדגש יחסי הורה מורה תלמיד. ליווי צוותים מקצועיים

שיתופי פעולה עם עמותות ומרכזים קהילתיים.

מחקר – המרכז הקליני משמש כמרכז ייעוץ ומחקר לקהילה ולחברי הסגל

באמצעות כספי תרומה ייעודים, שגויסו על ידי המרכז הקליני בארץ ובעולם אנו נרתמים לסיוע בכול אירוע חירום מקומי או ארצי כגון מלחמת לבנון השנייה, השריפה בכרמל ומשבר הקורונה.

סיוע בעקבות מלחמת חרבות ברזל אוקטובר 2023

הפעלת קו חם לסיוע רגשי

התערבות טיפולית פרטנית וקבוצתית ממוקדת טראומה אקוטית  בקרב ילדים, נוער מבוגרים.

מפגשי שיח קבוצתיים וקבוצות חוסן בהנחיית פסיכותרפיסטים.

פעילויות הפגה לילדים בעלת אוריינטציה טיפולית לילדי הדרום והצפון המתארחים באזור חיפה

בהנחיית קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק וצוותי טיפול רגשי.

הנחייה מקוונת (וובינר) בנושאי חוסן  והתמודדות עם משברים

הדרכה והכשרת צוותים טיפוליים וצוותים פרא­־רפואיים להתמודדות עם טראומה אקוטית ומניעת תסמיני דחק פוסט־טראומטיים.

טיפול בנפגעי טראומה אקוסטית

"ניידת" רב־מקצועית (קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, מטפלים רגשיים),  לסיוע במוקדי האירוח של משפחות שפונו מהצפון ומהדרום

 

סיוע רגשי בעקבות התפרצות נגיף הקורונה 2020

הפעלת "קו חם" ייעוץ נפשי לתושבי חיפה והצפון, שנקלעו למצוקה רגשית בעקבות הקורונה

בעת זאת, כאשר רבות הידיעות מעוררות הדאגה בתקשורת וברשתות החברתיות לגבי התפשטות נגיף הקורונה, חשוב לשמור על קור רוח והתייחסות הולמת להנחיות המופצות על ידי משרד הבריאות. כל אזרחי המדינה עשויים להיות חשופים לשמועות שתגברנה את תחושת אי-הודאות והחרדה. חשוב לאפשר לחששות והחרדות שמתעוררים בתוכנו, אצל בני משפחותינו ומכרינו מרחב ביטוי בכדי ששגרת יומנו לא תפגע מעבר לנדרש ובכדי לשמור על יכולתנו להתנהל באופן שלו ואחראי. מעבר להיענות לגבי ביצוע ההנחיות הרשמיות של גורמי הרפואה, חשוב לנהל שיחות  במעגלים המשפחתיים והחברתיים שלנו בכדי לאפשר את תחושת המוגנות לה כולנו זקוקים. בנוסף, במקרה ואחד מקרובי המשפחה או מכרים נמצא בבידוד עקב חשש לחשיפה לנגיף הקורונה, חשוב לשמור עימם על קשר.

המרכז הקליני הבין תחומי באוניברסיטת חיפה יכול לסייע לכם במידה ומתעורר חשש וחרדה אצלכם או אצל בני משפחתכם לגבי משמעויות התפשטות הנגיף וההנחיות המופצות בתקשורת או במידה שאחד מבני משפחתכם או מכריכם נמצא בבידוד או חלה.

הצוות מקצועי והמיומן שלנו יוכל לסייע ולהנחות אתכם בהתמודדות הרגשית עם המצב המורכב בו אנו נמצאים.

השירות ניתן ללא תשלום

סיוע רגשי להתמודדות עם משבר השריפה בחיפה

הפעלת "קו חם" ייעוץ נפשי לתושבי חיפה והצפון, שנקלעו למצוקה רגשית בעקבות השריפה

המלצות להתמודדות עם משבר השריפה 

סיוע רגשי בתקופת מלחמת לבנון השנייה

פרויקט טיפול בטראומה בילדים תושבי חיפה לאחר מלחמת לבנון השנייה  בסיוע שותפות חיפה-בוסטון

טיפול בטראומה בילדים תושבי חיפה בשיתוף עם האגף לחינוך בעיריית חיפה.

המענה כלל טיפולים ממוקדים ועבודה עם הורים לכשבעים ילדים והוריהם. לכול מטופל הוצע תהליך טיפולי ממוקד הכולל 15 מפגשים עם הילד/ה, מפגש להדרכת ההורים ושתי פגישות הדרכה לצוות. סה"כ הוקצו 21 שעות לכל מטופל. המענה הטיפולי ניתן על ידי עו"ס/פסיכולוגים מהמכון לטיפול רגשי.

הטיפול הרגשי בילדים בני העדה האתיופית בחיפה לאחר מלחמת לבנון השנייה בסיוע שותפות חיפה-בוסטון

התערבות טיפולית שנבנתה במטרה לטפל בילדים מקרב האוכלוסייה האתיופית שסבלו מחרדות בעקבות מלחמת לבנון השנייה. ילדים אלה הינם בעלי רקע קשה המתוארים כתלמידים המתקשים להסתגל, בעלי קשיים לימודים, חברתיים ורגשיים. חלקם הגדול חוו נטישות ואובדנים. רובם חיים כיום במשפחות חד הוריות או במשפחות בהם התפקוד ההורי לקוי.

הפרויקט נבנה מתוך תפיסה רגישת תרבות בה הטיפול הותאם לצרכים הייחודיים של אוכלוסיית היעד. הצלחתו היא תולדה של שיתוף פעולה בין גורם טיפולי אוניברסיטאי (המרכז הקליני) לבין המגזר השלישי (שותפות בוסטון-חיפה), מערכות קהילתיות (תוכנית 'שילובים') ועירוניות (עיריית חיפה). לשיתוף הפעולה חברו היכולת לבצע התערבות טיפולית לא שגרתית במספר רבדים (פעילים, מגשרים, צוות חינוכי וטיפולי, הורים ותלמידים). לכך נוספו הגמישות להגיע עם הציוד המתאים אל השכונות והמתנ"סים, שסייעו לגשר על החשדנות הטבעית, הספקות והקשיים השונים ולשפר את רווחתם הנפשית של הילדים שקבלו את הטיפול במסגרת פרויקט ייחודי זה.

מודל מערכתי אקולוגי טיפולי זה ניתן להערכתנו ליישום בקרב קהילות מסורתיות אחרות בתקופות שלום ובעיתות מלחמה.

הפעלת "קו חם" – ייעוץ נפשי לתושבי חיפה והצפון, שנקלעו למצוקה רגשית בעקבות המלחמה

במהלך מלחמת לבנון השנייה הפעיל המרכז הקליני הבין-תחומי "קו חם" במשך 24 שעות ביממה לטובת תושבי חיפה והצפון, שנקלעו למצוקה רגשית בעקבות המלחמה. את הקו החם הפעילו עו"ס ופסיכולוגים מתנדבים. המענה האנושי והמקצועי תרם רבות וסייע בהתמודדות עם מצבי לחץ ודחק שנוצרו בקרב ילדים ומבוגרים בעקבות האירועים הקשים.

סדנאות התערבות טיפולית לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים בסיוע אשלים

הסדנאות שעסקו בפוסט-טראומה יועדו לשתי קבוצות של הורים לילדים מביה"ס תיכון 'ברנקו-וייס' השייך למועצה המקומית מרום הגליל – ביה"ס הקולט מתבגרים לקויי למידה ובעלי מוגבלויות גופניות, אשר נפלטו ממסגרות החינוך הרגילות. המשפחות המתגוררות בישובים כגון שלומי, אביבים ושתולה – ישובים המצויים סמוך לגבול לבנון, היו נתונים למתקפת טילים אינטנסיבית בעת המלחמה בצפון.

הסדנאות עסקו בהתמודדות עם חוויות שעברו המתבגרים שנותרו להתגורר בישובי הגבול בזמן המלחמה ושל אלו שבחרו לעזוב. בין הנושאים שהועלו: זיהוי והתמודדות עם חרדות העולות לאחר המלחמה, סימפטומים של התמודדות עם לחץ (גופניים, רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים), התמודדות עם מצב אי-הודאות העתידי והצורך בחזרה לשגרה.  הסדנאות הותאמו למתבגרים עם צרכים התפתחותיים-חברתיים מיוחדים. הסדנאות הונחו על-ידי עו"ס/ פסיכולוג מהמכון לטיפול רגשי וטיפול פסיכו-סוציאלי שבמרכז הקליני הבין-תחומי. הסדנאות נערכו במתנ"ס באביבים, כאשר ביה"ס ארגן את ההסעות להורים.

סדנאות לצוות המדריכים והמדריכות בכפר הילדים בכרמיאל בסיוע אשלים

התמודדות עם התלמידים המצויים במצב חרדה ומצוקה והתמודדות עם מצבים דומים של צוות ההדרכה. כל סדנא כללה תיאוריה, התנסות ודיון.

מפגשים להורי ילדי בית הספר 'גלים'   בסיוע אשלים

המפגשים עסקו בנושאים של סמכות הורית ומקום הילד במשפחה וכן בקשיי גידול הילדים, תחת לחצים. המפגש כללו הרצאה ומענה על שאלות

קבוצת התמודדות עם מצבי לחץ עבור צוות אחיות ורופאים של בית החולים אסותא.

תשליך כדוריות בשכונת בת גלים בחיפה בסיוע שותפות חיפה-בוסטון – טיפול בנפגעי חרדה (גם באמצעות איסוף והשלכת כדוריות שנאספו במהלך המלחמה). בוצע בשכונת בת גלים בחיפה.