מה יש לפסיכואנליזה להציע בנושא הרגשה של חיוניות (aliveness)

תאריך

אפריל 2021

שעה

עלות

הרשמה

מר שמואל גרזי , פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה ; מרצה בבתי ספר לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה

הפסיכואנליזה במהלך שנותיה עסקה בניסיון להבין את התהליכים הנפשיים העמוקים והפנתה אלומת אור בעיקר אל תהליכים דינמיים, שעסקו בטיפול בפסיכופתולוגיה, בניסיון לעזור לתופעות כמו נוירוזה, הפרעות אישיות, גבוליות ונרקיסיסטיות, דכאון, אובססיה והפרעות אכילה.

בשנים האחרונות נכתב הרבה על הרגשות של ריקנות, של מוות רגשי והחיים שלא נחוו. נראה שמן הזרם המרכזי הזה עולות לאחרונה סוגיות רבות אחרות המבקשות התייחסות אחרת.אחד הנושאים המעוררים עניין רב בתחום זה הוא נושא הרגשת החיוניות (aliveness).

כדי להבין את הגורמים המאפשרים ומונעים את התפתחות הרגשת החיוניות, עלינו לנסות להבין רבדים משמעותיים שעוטפים את החיוניות כמו: מהן החוויות אשר מעודדות צמיחת הרגשה של חיוניות; מהן החוויות אשר  מונעות התפתחות של הרגשת חיוניות; מה הן האינטראקציות אשר תורמות  להתפתחות של רגשות כמו ריקנות ומוות הרגשי; מה יכול לעזור להתמודדות עם רגשות אלה בתהליך הטיפולי.

האם יש לפסיכואנליזה מה להציע ביחס להרגשה של חיוניות, (aliveness) כדרך חיים, אשר נפתחת לאחר היציאה מן הבור של הריקנות והמוות הרגשי, אחרי שהאפילה והקדרות התפוגגו?

סמינר זה הוא ניסיון להתוודע אל חלק  מהכתבים הפסיכואנליטיים המרובים  בנושא, וללמוד מהם כיצד הם התייחסו לרגשות של מוות רגשי מחד ושל התפתחות החיוניות, מאידך.

ננסה לראות מה ניתן ללמוד בעניין זה מפרויד, מוויניקוט, ביון, אנדרה גרין, מייקל אייגן, אוגדן ואחרים.

כמו כן ננסה להכיר כתבים של פסיכואנליזה בת זמננו, המתייחסים לנושא החיוניות, וכן ננסה להתמודד עם תהליכים אשר מאפשרים ואשר מונעים כמיהה לחיוניות.

המפגשים עם הנושאים הללו מזמנים גם דיונים בשאלות המנסות להיכלל בתוך הרגשת חיוניות כמו חוויות של אושר, אשליה, זרימה, אינטימיות, למידה מן הניסיון, צרכים רגשיים, התמסרות, יכולת אמפטית, יצירתיות ועוד.