ימים שלישי ורביעי, 9-10 במרץ 2021
המרכז הקליני הבין תחומי, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, ומרכז ויס לבנת לחקר השואה, אוניברסיטת חיפה
מזמינים לכנס בינלאומי מקוון:
נפש ופסיכואנליזה, יצירה ותרבות, היסטוריה ותקומה
מבט בין-תחומי על השלכות ארוכות הטווח של השואה
חברי הועדה מדעית: פרופ' אריק כוכבי, פרופ' רבקה יהב
דברי פתיחה:
פרופ' אריק כוכבי, ראש מרכז ויס לבנת לחקר השואה, אוניברסיטת חיפה
פרופ' רבקה יהב, ראש המרכז הקליני הבין-תחומי וראש תוכנית לימודי פסיכותרפיה, בית ספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת חיפה.
מושב ראשון – נפש ופסיכואנליזה
מסע החור שנפער בלב
מר שמואל גרזי, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה. מורה ומדריך בבית הספר לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה.
העברה בין–דורית של תגובות פוסט–טראומטיות וחוסן אצל דור שני במשפחות ניצולי שואה
פרופ׳ אירית פלזן, פסיכולוגית קלינית ,מרצה במחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת קולומביה (ניו-יורק)
טרנס דוריות והזמן הבין-דורי
פרופ' יולנדה גמפל (אמריטה), פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית, אוניברסיטת תל-אביב
בין לדעת-לא לדעת, לפתיחת מרחב של תנועה והיענות
פרופ' הדס ויסמן, הפקולטה לחינוך וראש מכון שטרוכליץ לחקר השואה, אוניברסיטת חיפה
היבטים של האבל הטראומטי והאובדן בקרב ניצולי השואה
פרופ' אליעזר ויצטום, (אמריטוס), פסיכיאטר, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, ומעורכי "שיחות" – הירחון הישראלי לפסיכותרפיה
מושב שני – השפעת הטכנולוגיה על הנצחת השואה
השתתפות בפרויקט ההולגרמות של קרן הנצחת השואה של הבמאי סטיבן שפילברג
פנחס גוטר (ארה"ב), ניצול שואה
עדות, מדיה, טראומה
פרופ' עמית פינצבסקי, המחלקה לתקשורת ועיתונאות ע"ש נח מוזס, הפקולטה למדעי החברה,
האוניברסיטה העברית בירושלים,
מושב שלישי – יצירה ותרבות
יום הזיכרון – והמורדים: הארות חדשות למחלוקת ישנה
דן לאור, אוניברסיטת תל אביב
יצירה ומוסיקה בצל הורים ניצולי שואה
אלה מילך-שריף, קומפוזיטורית
מזריץ', אנה פרנק וסוניה מושקט
איציק ויינגרטן, במאי תיאטרון וראש ביה"ס לאמנויות הבמה בסמינר הקיבוצים
הכאב הופך לסמלים חיים – העברה בין דורית של שבר טראומה ותיקון ביצירה ואמנות פלסטית
ד"ר נורית צדרבוים, יוצרת וחוקרת רב תחומית
השפעות השואה על היצירה הקולנועית
יוסי חזן, ראש החוג לקולנוע, מכללת תל חי
מושב רביעי: תרומתם של ניצולי שואה לחברה הישראלית
ניצולי השואה בישראל: מיתוס ומציאות
פרופ' חנה יבלונקה (אמריטה) היסטוריונית,המחלקה להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת
בן-גוריון בנגב, היסטוריונית ראשית של מוזיאון לוחמי הגטאות
פרויקט "מתקומה לשחקים"-פועלם של שורדי שואה שהפכו לאנשי צוות אוויר
אל״ם ישעיהו חרסית
הסיפור האחר: המלחמה דרך עיני ילדה
גב' אלונה פרנקל , סופרת ומאיירת
חווית השואה, החוויה הישראלית: דברים לדור הבא
מר יעקב גוטרמן, מאייר, צייר, סופר, עוסק בחינוך והסברה לנוער
פגיעה מינית בילדות והשלכותיה ארוכות הטווח –
תיאוריה, מחקר וטיפול, יום רביעי, 4 במרץ 2021
במסגרת יום העיון יוצג המחזה המדידן*; משחק שיר שנער; כתיבה, בימוי ומוסיקה: דן וולמן
ברכות ודברי פתיחה: פרופ' רבקה יהב, ראש המרכז הקליני הבין-תחומי; דן וולמן, במאי
פגיעות מיניות – מקונספטואליזציה לטיפול, פרופ' רחל לב-ויזל, אוניברסיטת חיפה
דיסוציאציה בעקבות טראומה מינית בילדות: עקרונות אבחון וטיפול; פרופ' אלי זומר, אוניברסיטת חיפה
המדידן: משחק שיר שנער; בימוי ומוסיקה: דן וולמן
מציצנות ופדופיליה; פרופ' אליעזר ויצטום, אוניברסיטת בן גוריון
טיפול במרתפי הנפש והדיסוציאציה של פוגע מינית; ד"ר עפרה אשל, החברה הפסיכואנליטית בישראל ואוניברסיטת תל-אביב
גברים פגועים מינית ואדיפוס השלילי; שלומי אינגר, עו"ס ופסיכותרפיסט, מכון תל אביב לפסיכואנליזה ואוניברסיטת בן גוריון
פאנל בהנחיית פרופ' רבקה יהב, ראש המרכז הקליני הבין-תחומי ובהשתתפות דן וולמן, במאי; שיר שנער, שחקן, אושרה שוורץ, מרצה ובמאית ומרצי יום העיון.
פסיכואנליזה ופילוסופיה נפגשים בקולנוע
סדרת הרצאות בליווי צפייה בקטעי סרטים ודיון בהשתתפות הקהל
27.1.2019
יצרים – בריטניה 1966; במאי: מיכאלאנג'לו אנטוניוני
תעלומת הנרקיסיזם, מר שמואל גרזי, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטקאי
10.2.2019
היא – ארה"ב 2013; במאי: ספייק ג'ונז
טכנולוגיה יוצאת משליטה , ד"ר דינה רפאל, פילוסופיה יישומית
3.3.2019
בעין הסערה – בריטניה וארה"ב 2008; במאי: תדאוס אוסאליבן
תהליכים נפשיים חסויים אצל מנהיג דגול – מר שמואל גרזי, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטקאי
7.4.2019
זליג –ארה"ב 1983; במאי: וודי אלן.
העצמי שאיננו נוכח, מר שמואל גרזי, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטקאי
12.5.2019
הרומן שלי עם אנני – ארה"ב 1977; במאי: וודי אלן.
פילוסוף על ספת הפסיכולוג, ד"ר דינה רפאל, פילוסופיה יישומית
2.6.2019
החותם השביעי – שוודיה; 1957 במאי: אינגמר ברגמן
מסעות הצלב בראיה אקזיסטנציאליזטית , ד"ר דינה רפאל, פילוסופיה יישומית
30.6.2019
פסיכואנליזה ופילוסופיה בהיסטוריה של הקולנוע (בשילוב קטעי סרטים), מר יוסי חזן, ראש החוג לקולנוע וטלוויזיה, מכללת תל חי
מה יש לפסיכואנליזה להציע בנושא הרגשה של חיוניות (aliveness)
27 באפריל 2021
סמינר המיועד לעוסקים בטיפול
בהנחיית מר שמואל גרזי , פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה ; מרצה בבתי ספר לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה
הפסיכואנליזה במהלך שנותיה עסקה בניסיון להבין את התהליכים הנפשיים העמוקים והפנתה אלומת אור בעיקר אל תהליכים דינמיים, שעסקו בטיפול בפסיכופתולוגיה, בניסיון לעזור לתופעות כמו נוירוזה, הפרעות אישיות, גבוליות ונרקיסיסטיות, דכאון, אובססיה והפרעות אכילה.
בשנים האחרונות נכתב הרבה על הרגשות של ריקנות, של מוות רגשי והחיים שלא נחוו.
נראה שמן הזרם המרכזי הזה עולות לאחרונה סוגיות רבות אחרות המבקשות התייחסות אחרת.
אחד הנושאים המעוררים עניין רב בתחום זה הוא נושא הרגשת החיוניות (aliveness).
כדי להבין את הגורמים המאפשרים ומונעים את התפתחות הרגשת החיוניות, עלינו לנסות להבין רבדים משמעותיים שעוטפים את החיוניות כמו: מהן החוויות אשר מעודדות צמיחת הרגשה של חיוניות; מהן החוויות אשר מונעות התפתחות של הרגשת חיוניות; מה הן האינטראקציות אשר תורמות להתפתחות של רגשות כמו ריקנות ומוות הרגשי; מה יכול לעזור להתמודדות עם רגשות אלה בתהליך הטיפולי.
האם יש לפסיכואנליזה מה להציע ביחס להרגשה של חיוניות, (aliveness) כדרך חיים, אשר נפתחת לאחר היציאה מן הבור של הריקנות והמוות הרגשי, אחרי שהאפילה והקדרות התפוגגו?
סמינר זה הוא ניסיון להתוודע אל חלק מהכתבים הפסיכואנליטיים המרובים בנושא, וללמוד מהם כיצד הם התייחסו לרגשות של מוות רגשי מחד ושל התפתחות החיוניות, מאידך.
ננסה לראות מה ניתן ללמוד בעניין זה מפרויד, מוויניקוט, ביון, אנדרה גרין, מייקל אייגן, אוגדן ואחרים.
כמו כן ננסה להכיר כתבים של פסיכואנליזה בת זמננו, המתייחסים לנושא החיוניות, וכן ננסה להתמודד עם תהליכים אשר מאפשרים ואשר מונעים כמיהה לחיוניות.
המפגשים עם הנושאים הללו מזמנים גם דיונים בשאלות המנסות להיכלל בתוך הרגשת חיוניות כמו חוויות של אושר, אשליה, זרימה, אינטימיות, למידה מן הניסיון, צרכים רגשיים, התמסרות, יכולת אמפטית, יצירתיות ועוד.
4 מפגשים מקוונים בימי שלישי החל מ 27 באפריל 2021 בין השעות 18:00-19:30
עלות 280 ₪ לכול המפגשים בתשלום מראש (לא ניתן להירשם למפגש יחיד)
מספר המשתתפים מוגבל
כנסים
המרכז הקליני הבין תחומי, המעוגן בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, משמש במה לחוקרים ולמטפלים מהשדה באמצעות קיום כנסים וימי עיון המציגים תיאורייה, מחקר וטיפול.
פסיכולוגיה פרינטאלית: כנס מדעי מספר 1
פסיכולוגיה פרינטאלית: מעוברות ללידה – השפעות ארוכות טווח, כנס מדעי מספר 2
"המטפל הטוב?! המטפל הנכון?!" – כנס ישראל הראשון לפסיכותרפיה, בשיתוף האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה
2010
16 במאי 2016, אוניברסיטת חיפה
* אתר הכנס הוקם בחסות קרן רש"י
כנס ישראל השני להורות בגיל הרך – גוונים של הורות
10 בספטמבר 2019, אוניברסיטת חיפה
ימי עיון
פגיעה מינית בילדות – השלכות ארוכות טווח – תיאוריה מחקר וטיפול
צילום יום העיון (באדיבות בטיפולנט)
2019
"אהבה פוגענית אינה אהבה", 21 ביוני 2019, צילום יום העיון
"חידת האוטיזם", 17 במאי 2019 צילום יום העיון – צילומי יום העיון באדיבות בטיפולנט
סדרת הרצאות: פסיכואנליזה ופילוסופיה נפגשים בקולנוע
2018
זוגיות ומיניות בין המדיה לחדר המיטות, מאמר על יום העיון מתוך פסיכולוגיה עברית
"מה קשור ?" – הלשון הקשורה והתת-תפקודית
"בין חיבור לניתוק מסבלו של האחר – פסיכואנליזה, אמנות ומחאה חברתית"
"גירושין – דיאלוג וצמיחה מתוך אובדן"
הרצאה: "אבא בלי אבא: אינטימיות, ייסורי-מצפון ותקווה לעתיד אצל יתומים בוגרים"
סדרת הרצאות "פסיכו-פוליטיקה- שפרויד פוגש את מקיאבלי"
זיכרונות ילדות מוקדמים: נרטיבים מעצבים בדיאלוג בין תאוריה, טיפול ויישום.
2017
חשיפה, מציצנות, אינטימיות ונרקסיזם בפסיכואנליזה ובאמנות
מפי עוללים יסדת עוז' – מצפן להורות בזמננו
סדרת הרצאות בבית יד לבנים בנושא "האמת על אינטמיות, מצפון ותקווה"
2016
מהו "עצמי"? מאחורי המסכה והתחפושת – נקודת מבט מהפסיכואנליזה וממקום אחר
כתבתה של נורית כהנא על יום העיון
2015
טיפול באוכלוסיות הלהט"ב: כיוונים חדשים בפסיכותרפיה ביחס למין ומגדר
היבטים פסיכואנליטיים ופילוסופיים-פסיכותרפיה בחולים במחלות כרוניות, פיזיות ונפשיות
2014
קנביס: בין שימוש לטיפול – מבט בין תחומי
פסיכותרפיה בחולים עם מחלות כרוניות – היבטים פסיכואנליטיים ופילוסופיים
המשחק כטיפול והטיפול כמשחק – מבט בין-תחומי
זיהוי ערוצי תקשורת וכישורים, לשיפור התפקוד האישי והבין-אישי
הפנמה, הזדהות והשפעה – פסיכואנליזה, אמנות וספרות
התעוררת מטראומה ראשונית, (בשפת האנגלית)
2013
מה קורה להורה? הורות עכשווית – תיאוריה, מחקר וטיפול
אאוטסיידרים-פסיכואנליזה, אומנות ואתיקה
2012
הורות עכשווית – תיאוריה, מחקר וטיפול
2011
על נפתולי המיניות ואינטימיות כיום
המשפחה המיוחדת שלי – ערב להורים ובני משפחה של ילדים עם צרכים מיוחדים
2010
- אהבה רומנטית, מיניות וקינאה – ניגודים או השלמה? בשיתוף האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
- דילמות ומחלוקות לגבי קטינים פוגעים מינית – מחקר, מדיניות והתערבות– בשיתוף המכון לטראומה באוניברסיטת סאן דיאגו והמוסד לביטוח לאומי
2009
2007
2006
- מבט בין-תחומי על חיינו בגיל 60+ – לגיל הזהב
- הורות טובה דיה למי?
- ולקיות למידה אצל סטודנטים ומבוגרים ADHD
2005
2004
- יצירתיות ופנאי לגיל השלישי באמצעות מחשבים ואינטרנט
- להתחיל את כיתה א' ברגל ימין: למורים, גננות והורים
- הכרת מרכיבי השיקום בצוות רב-תחומי – למנהלי בתי אבות
- שיח גוף ונפש ברפואת ילדים
סדנאות
סדנאות לציבור הרחב
שפת הסימנים הישראלית – רמת מתחילים ורמת מתקדמים
רכישת יכולות הבנה והפקה של מבנים בסיסיים בשפת הסימנים הישראלית, ואוצר מלים בסיסי;
פתוח יכולת תקשורת עם אנשים חרשים דוברי שפת הסימנים הישראלית
הקורס מורכב מיחידות הכוללת נושאי תוכן, מבנים דקדוקיים, תפקודים לשוניים ונושאים כללים כגון קהילת החרשים וחייהם.
השיעורים מורכבים מהוראה פרונטלית להקניית הנושא הנלמד, המלווה בתרגול עם המורה, בזוגות ובקבוצות.
בהנחיית גב' דבי מנשה, מורה בכירה להוראת שפת הסימנים.
שעת הצהריים של החיים – ממשבר אמצע החיים לצמיחה – תיאוריה ומציאות
תקופת אמצע החיים, המשתרעת מן המחצית השנייה של שנות השלושים לחיי אדם, עד לאמצע שנות הארבעים, מתגלה כתקופת מעבר שבה מתרחשת גדילה. זהו גיל התבגרות שני. מעט מאוד מחקר נאסף על תקופת חיים זו בהשוואה לתקופות הילדות, ההתבגרות והזיקנה.
בסדנה נדון בתיאוריות העוסקות במשבר אמצע החיים מנקודת מבטם של יונג, אריקסון, לוינסון, שטיין, ויניקוט, ז'אק ואחרים.
נפגוש את משבר אמצע החיים באמצעות תיאוריות מגוונות ושירתם של המשוררים: עמיחי, רייך, רחל ואן סקסטון.
בהנחיית מרים מצנר קינן, (M.A.), חוקרת את תקופת אמצע החיים ומחברת הספר: שעת הצהריים של החיים – משבר אמצע החיים הזדמנות לצמיחה, 2019
קבוצת כתיבה להתפתחות אישית – "לכתוב קרוב" "צריך לכתוב בעבור עצמנו; זו הדרך היחידה שבה נוכל להגיע אל זולתנו." (יוג'ין יונסקו)
תהליך התפתחות אישי באמצעות כתיבה, בלווי מקצועי ובקבוצה קטנה. הקבוצה תעסוק בחוויות קרובות ללב ולחיים, ותאפשר להפוך חומרי חיים ליצירה. יושם דגש על ביטוי וגילוי עצמי, תוך אפשרות לבחון התרחשויות חיצוניות ופנימיות כגון רגשות, מחשבות וחוויות באמצעות תהליך הכתיבה. הקבוצה פתוחה לאנשים מכל גיל, רקע ועיסוק, ולא נדרש ניסיון קודם בכתיבה.
בהנחיית ד"ר מיכל אלמגור, פסיכולוגית קלינית ומנחת קבוצות. מדריכה ומנחה בבית הספר לפסיכותרפיה ובתוכנית להנחיית קבוצות באונ' חיפה.
להתחיל את כיתה א' ברגל ימין
פיתוח כישורי השפה והשיח החשיבה, הלמידה והזיכרון, מיומנויות תפיסתיות ושיפור מיומנויות טרום קריאה-כתיבה של הילדים. פיתוח מודעות ההורים לצרכים המשתנים של ילדיהם עם כניסתם לכיתה א'.
הסדנא, המיועדת לילדי גן חובה והוריהם
בהנחיית קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק
קבוצה תמיכה ליתומים בוגרים שהתייתמו בילדותם בשיתוף עם עמותת "בדרך החיים" הקבוצה מיועדת ליתומים בוגרים (גיל 30 ומעלה) ותתמקד בסוגיות המעסיקות יתומים בוגרים כגון: אינטימיות, חוויות במקומות העבודה, הורות ועוד.
בהנחיית: ד"ר עמית פכלר, פסיכולוג קליני מומחה, מנהל המכון לטיפול רגשי במרכז הקליני הבין-תחומי ומחבר הספר 'אבא בלי אבא: אהבה, אשמה ותיקון בחיי יתומים מאב'.
סדנאות רב-תחומיות למטפלים
איך לקיים זהות מקצועית איתנה של מקצועות הבריאות במערכת החינוך – סמינר למטפלים מתחומי ריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת ופיזיותרפיה
מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסטים מדברים בשפה מקצועית שלא תמיד מתיישבת עם שפת החינוך.
כאשר העוסקים במקצועות הבריאות מצטרפים כעובדים לארגון חינוכי יכול להיווצר מתח מפרה או מתח וחיכוך, שקשה לגשר עליהם. זאת, על רקע מפגש לא מותאם בין השפות השונות.
לעתים ארגון שאינו טיפולי מזמין איש מקצועי טיפולי בגלל התרומה הייחודית האפשרית שלו, ובו זמנית דוחה אותו כשונה, ומבקש שיעשה דומה אפילו במחיר של השטחה. אולי בגלל הקושי להחזיק את המורכבות של השוני בשפות.
כאשר אנשי מקצועות הבריאות אינם שומרים על השפה הייחודית שלהם הם עלולים להיטשטש בתוך שפת הארגון, לאבד עניין בעבודתם, ולהישחק. ההפסד הוא כפול; מחד, לעובד ומאידך, לארגון בו הוא עובד. זהות מקצועית קשורה לשאלה – מי אני, או מה אני כאיש מקצוע? מה ה"תוסף", הנלווה, שאני יכול לתרום לארגון ששונה ממני.
אנשי מקצועות הבריאות המתווספים אל הארגון צריכים להיות בעלי זהות מקצועית איתנה. כך, יוכלו לנהל דיאלוג פורה מתוך עמדת השונה שיש לה ערך מוסף.
המפגשים יעסקו בנושאים כגון: זהות אישית, זהות מקצועית, "הבלבול בין השפות" בקליניקה ובארגון, המשקת שפה מקצועית אישית וניסוח מניפסט אישי אודות הזהות המקצועית שלי.
בהנחיית רז קופר-אדר, פסיכואנליטיקאית מנחה, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בן זמננו
טיפול בתנועה והנחיית קבוצות
"למצוא שקט בלב הסופה באמצעות הגוף והתנועה" – סדנה למטפלים מבוססת תנועה בשיטת לאבאן-בארטנייף
בימים אלה, לאור התחושות המורכבות ואי הוודאות שמעוררת בנו הקורונה, אנו מציעים לכם לקחת חלק בסדנת תנועה.
בסדנה נאפשר נוכחות בגוף ובמרחב תוך כדי תנועת החיים סביב; נמצא עוגנים בגוף ונשתמש בכוחות שלו כדי למצוא נקודות משען גופניות-רגשיות גם בסביבה של אי יציבות; ינתנו כלים להתבוננות, זיהוי, ניתוח ועבודה עם מטופלים/תלמידים למציאת יציבות דינאמית בגוף ובנפש.
במהלך הסדנה נלמד לנוע באופן אינטגרטיבי, מאורגן ונינוח יותר – גופנית, רגשית ומחשבתית; נתנסה בעבודה תנועתית המגדילה ומרחיבה את נוכחותנו בתוך הגוף ומחוצה לו אל מרחב היחסים עם הסביבה.; נחקור את אפשרויות והרגלי הביטוי האישי שלנו; נכיר את דפוסי התנועה ההתפתחותיים ואת משמעותם בדפוסי הרגש וההתנהלות שלנו בחיים; נרכוש כלים להתפתחות אישית ולעבודה עם אחרים; נלמד תרגילים ייעודיים של ארגון גופני ותנועתי המאפשרים מציאת מרכז, קרקוע וארגון יציב, ביחד עם היכולת לשינוי, גמישות והתאמה למציאות המתהווה; העבודה התנועתית תלווה בחומר תיאורטי המלווה ומעמיק את העבודה הגופנית-רגשית.
הסדנאות מבוססות על שיטת לאבאן-בארטנייף, העוסקת בקשרים שבין תנועה-רגש-ביטוי. בשיטה אנו מתבוננים בתנועה כדי לראות את האופן בו אנשים מתמודדים עם המציאות דרך דפוסי התנועה שנרכשו בשנות החיים הראשונות. דפוסי התנועה הינקותיים, שהתפתחו על בסיס הרפלקסים המוקדמים, הם למעשה דפוסי תנועה-רגש-מחשבה-הבעה שיש להם חלק משמעותי במי שאנחנו היום כאנשים החווים, מתפקדים, מרגישים ומתייחסים לעולם. למעשה, הם הבסיס של דפוסי ההתמודדות שלנו, אשר מאותגרים ומועצמים בתקופה הנוכחית.
ב'שיטת' לאבאן-בארטנייף אנו חוזרים אל דפוסי התנועה המוקדמים ומשתמשים בהם על מנת להכיר אותם ואת משמעותם עבורנו, לכוונן ולשכלל אותם על מנת להיות מסוגלים להתמודד עם המציאות באופן מאורגן, בהיר, נינוח ושלם יותר. תהליך זה נקרא – Repatterning ותוצאתו היא חווית האמבודימנט, שניתן לאפיין אותה כנוכחות פשוטה ונינוחה , ועם זאת- ערה, מלאה ועשירה בגוף ובמרחב.
בהנחיית מילכה לאון MA, CMA – מורה בכירה לניתוח תנועה לאבאן-בארטנייף וחוקרת כבר כ-30 שנה את הקשר שבין ארגון גופני, תנועה ביטוי ורגש.
המבט הקווירי במרחב הטיפולי
הסמינר מיועד לאנשי טיפול – פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רופאים ואחיות
סמינר זה מבקש להוסיף לארגז הכלים הטיפולי את המבט הקווירי: המבט הכולל ידע, מודעות, רגישות והבנת המתח המתקיים בין חוויות גופניות, מגדריות ומיניות של מטופלים לבין נורמות חברתיות של נשיות וגבריות. המבט הקווירי מאפשר מרחב טיפולי מיטיב יותר עבור מטופלים המאתגרים נורמות אלו ועבור משפחותיהם.
בהנחיית ד"ר לימור מעודד דנון, סוציולוגית חוקרת תחומים של גוף, רפואה וקוויריות, הפקולטה לרפואה בצפת, אוניברסיטת בר אילן.
משחקי האדמה
סדנה לעוסקים בטיפול בתחומים: ריפוי בעיסוק, טיפול באמצעות הבעה ויצירה, קלינאות תקשורת, עו"ס ופסיכולוגיה
שיטת משחקי האדמה היא שיטה טיפולית המבוססת על החיבור לאדמה.
בהנחיית ידי איתן שקד, דרמה-תרפיסט, מטפל רגשי בטבע; מחבר הספר "משחקי האדמה" 2017
כלים יצירתיים ושימוש במשחקים לפיתוח מרחב הביניים והקשר הבין אישי בין הורים וילדים
הסדנה עוסקת בבנייה ושיפור התקשורת בין הורים וילדים בעבודה פרטנית ודיאדית באמצעות שימוש במשחק תוך שימת דגש על עבודה חווייתית עם הורים.
ילמדו טכניקות יצירתיות בעבודה קלינית עם ילדים צעירים (12-6) ובני נוער ויינתנו, הדגמות מתוך הצגת מקרה.
הסדנא מאפשרת למשתתפים לקבל כלים מגוונים והתנסות מעשית במשחקים המיועדים לפיתוח קשר הורה ילד: "תשע דלתות", "מחשבות קטנות" ו"מדברים גירושים"
בהנחיית ערן הדומי, עו"ס קליני ומנחה קבוצות
Better Together– קידום עבודה עם הורים וטיפול ממוקד במשפחה
Better Together הינה הכשרה בין תחומית עבור מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, תזונאים ואחרים,המעוניינים לרכוש מיומנויות פרקטיות מתקדמות ליצירת שותפות טיפולית עם משפחות.
בהנחיית ד"ר ליאת גפני לכטר, מרפאה בעיסוק בתחום הילדים; מרצה בחוג לריפוי – בעיסוק באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת בוסטון.
כלים שלובים "כשם שהמים שואפים לאיזון, כך גם הנפש"
טיפול רגשי רב-תחומי באמצעות מים (Emotional Water Play Therapy (EWPT
סדנה חווייתית לעוסקים במקצועות הטיפול
בהנחיית יעל ליבנה M.A תרפיסטית בהבעה ויצירה ,מפתחת שיטת הטיפול במים,
אשר נוסתה בהצלחה בארץ ובמדינות מתפתחות באפריקה
תקשורת חברתית: קוגניציה חברתית
הסדנה המיועדת לאנשי טיפול וחינוך המעוניינים להרחיב את הידע הקליני שלהם בתחום התקשורת החברתית
הסדנה עוסקת בנושאים הבאים: תקשורת חברתית אצל ילדים; מרכיבי הקוגניציה החברתית – הגדרה, הערכה וטיפול (תאוריית המיינד; עיבוד מידע רגשי; קוהרנטיות מרכזית).
בהנחיית ד"ר רינת גולד, בוגרת תואר ראשון ושני בחוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב; תואר דוקטור במרכז לחקר-המוח, אוניברסיטת בר-אילן; מנחת קבוצות הדרכה להורים לילדים עם עיכוב שפה/תקשורת; מלמדת בחוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב.
טיפול בילדים עם ליקויי שטף דיבור – גישה לבניית תקשורת
סדנה לקלינאי תקשורת ומטפלים בתחום הרגשי
בהנחיית: פרופ' ניצה כץ (שוויץ\ ישראל\ גרמניה\ אקוודור)
טקסטים גראפיים- כלים לטיפוח האוריינות של ילדי הגן
מיועד לעוסקים במקצועות הטיפוליים
בהנחיית:
העשרה אינסטרומנטלית למרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת
העשרה אינסטרומנטלית למרפאות בעיסוק/קלינאיות תקשורת תוכנית ההעשרה האינסטרומנטלית עוסקת בפיתוח מיומנויות חשיבה. תוכנית זו נגזרת מהתיאוריה הרחבה יותר של תורת כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית והלמידה המתווכת, שעקרונותיהן קבעו את מבנה הכלים, תכניהם, שיטות היישום, ודרכי התיווך המתלוות להפעלתם. בקורס המוצע להלן ישולבו מודלים וגישות התערבות של מרפאים בעיסוק/קלינאי תקשורת עם התיאוריה והמעשה של ההעשרה האינסטרומנטאלית
בהנחיית
מְשחקים ולומדים בהנאה
תרומתו וחשיבותו של המשחק הדידקטי להתפתחות הרגשית, החברתית, קוגניטיבית ולימודית של הילד; כיצד בונים משחק?; מטרות לימודיות ומשחקיות; היכרות עם תבניות משחק; התאמת התבנית המשחקית למטרה הלימודית; הדגמה של משחקים לימודיים בתחום פיתוח שפה וניתוח משחקים שיובאו על ידי משתתפי הסדנה
בהנחיית ד"ר מיכל רוזנברג, מנכ"ל דידקטיקה
תפקודים ניהוליים בילדים ונוער – מאיתור ואבחון להתערבות טיפולית
סדנה למרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת בעלי ניסיון עם ילדים עם לקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, סרבול מוטורי והמטפלים בילדים בני 16-4 שנים.
סדנאות למטפלים בתחום הרגשי
כלים טיפוליים בעבודה עם החולה הנוטה למות – "הלב רך כמו הגוף ברגע המוות"
הקניית כלים למטפלים הבאים במגע עם חולים בשלב סיום החיים, תוך התבססות על גישות גוף-נפש וטכניקות טיפוליות מגוונות, כולל דמיון מודרך ושימוש בסמלים.
התמקדות בהקניית ידע בסיסי בסוגים שונים של טכניקות דמיון המתאימים למטופלים במצב סופני, המתקשים בהבעת רגשותיהם. יצירת חוויה משותפת ובניית מרחב לשיח מקצועי ובין-אישי אודות מהות הטיפול בשלב סוף החיים. התייחסות למאפיינים של טיפול זה, למידת טכניקות המאפשרות לדבר עם בן אדם סובל ו/או לא וורבלי.
במהלך הסדנא ילמד כיצד ניתן לפתח קשר עם החולה הנוטה למות באמצעות הדימויים העולים מתוכן הלא-מודע. גישה המסייעת בעבודה עם מטופלים הנמצאים במצבי תודעה השונים אשר חלקם אינם יכולים לקיים דיאלוג וורבלי, כגון קומה.
הסדנא משלב היבטים תיאורטיים וחווייתיים, מושגי יסוד מתחום הפסיכולוגיה האנליטית המודרנית והפסיכולוגיה הטראנס פרסונאלית, בשילוב עם התנסויות חווייתיות וסימולציות.
בהחיית אולגה עגור, MSW. פסיכותרפיסטית, מנהלת השירות הסוציאלי במרכז הרפואי לין, חיפה; אנליטיקאית יונגיאנית. תחום התמחות- דמיון מודרך ודמיון פעיל, מלמדת בביה"ס לפסיכותרפיה.
להתיידד עם המיניות – מבט מחדר הטיפול
הסמינר העוסק בדילמות הקשורות למיניות בזמננו.
'הפרטנר המיני – הממשי, הוירטואלי והמפונטז' – במפגש נדון בתשוקה לזולת ממשי מול התבצרות בפנטזיה.
'סיפורי מיניות גברית – חרדת הפין וגלגוליה בגבריות החדשה' – במפגש נדון בחרדות של גברים לגבי אונות וסיפוק הפרטנרים, ודרכי התמודדות עם חרדות אלה.
'סיפורי מיניות נשית – גלגוליה של האישה המשתוקקת והנחדרת' – במפגש נדון בטלטלה הנשית בין העצמה להתמסרות.
'סקס – מבט ומגע, כוח ורוך' – המפגש יוקדש לפיצול בין חוויות חושיות במין ובין היכולת להכיל תשוקה, לוותר על כוחנות ולהתמסר לרוך.
בהנחיית ד"ר ניצה ירום, פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית, מחברת 'סיפורי גוף', 'מצפן להורות ראויה' ו'מצפן לזוגיות ראויה'
אמא, אבא – האם האלימות הזו אי פעם תיפסק? הערכה וטיפול בילדים ומתבגרים המאופיינים בהתנהגות מינית פוגענית
בהנחיית: פרופ' לוסינדה רסמוסן, מומחית בין-לאומית בתחום הפגיעה המינית ביה"ס לעו"ס, אוניברסיטת סן-דיאגו
Mom and Dad, Will this Violence Ever Stop? Interventions for Young People With Sexual Behavior Problems and Their Families Exposure to domestic violence and child neglect are common traumas experienced by young people who sexually harm others, yet are seldom a focus of their treatment. This presentation focuses on the dynamics of chronic neglect, exposure to domestic violence, and sexual abuse as risk factors for young people to engage in sexually harmful behaviors. Topics to be addressed include: Applying the Trauma Outcome Process Assessment (TOPA) model to youth and families impacted by neglect, domestic violence, and sexual abuse. Strategies for interviewing young people with sexual behavior problems and their families. Treatment strategies for deterring violence, improving attachment, and increasing intimacy in violent and abusive families. Participants are encouraged to bring cases for case discussion. They will learn specific strategies and techniques to help them better assess and intervene with young people with sexual behavior problems and their families
סדנאות לקלינאי תקשורת
ספרות ילדים בטיפול קלינאי התקשורת
הסדנה מיועדת לקלינאי תקשורת המעוניינים להציץ לעולם ספרות הילדים וללמוד כיצד ניתן להכניסו לחדר הטיפולים
בהנחיית גב' חוה מיכאליס רמון, קלינאית תקשורת M.A, מטפלת במסגרות חנ"מ במשרד החינוך, מנחת קבוצות טיפוליות, מרצה בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה ומטפלת בקליניקה פרטית.
דיבור כתנועה – השלכות קליניות למטפלים בליקויי דיבור
הסדנא מציעה הסתכלות על הפקת הדיבור כחלק מיכולת תנועתית והתפתחותית.
התבוננות על ההקבלה בין תנועה והתפתחותה, ללמידה והפקת דיבור. יחסי הגומלין בין התפקודים השונים. היבטים קליניים הקשורים לעבודת קלינאית התקשורת – הערכה והתערבות בליקויי דיבור.
בהנחיית גב' גיתית מור יצחקניא, קלינאית תקשורת M.A מדריכה מוסמכת NDTו-BOBAS, החוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת חיפה
טריאדה (מטפל- הורה-ילד) בחדר הטיפולים: סדנה למטפלים הפרה-רפואיים
סדנה העוסקת בסוגיות שונות הקשורות בקשר הטריאדי מטפל-ילד- הורה: מה מביא איתו ההורה לחדר הטיפולים. מה כולל המפגש של המטפל וההורה בחדר הטיפולים ברמה המודעת והלא מודעת. מה ניתן לעשות במצבים של התנגדות הורים, זלזול, או חוסר הסכמה. כיצד ניתן למקסם את השפעת הטיפול באמצעות המעורבות ההורית. המשתתפים יחשפו למורכבות הנושא ולפתרונות הן ברמה התיאורטית והן ברמה הפרקטית ויינתן זמן לתיאורי מקרה
בהנחיית אסנת יפה-מנור, פסיכולוגית חינוכית מומחית (MA) ומדריכה
:
להבין תנועה – קול ודיבור בראיה תנועתית כוללנית
סדנא קלינית המתאימה לקלינאי תקשורת העוסקים בטיפול בלקויות דיבור בילדים בכל טווח הקשת ההתפתחותית (כולל לקויות היגוי פשוטות)
התפתחות טיפוסית והשלכות קליניות לגבי התפתחות שאינה טיפוסית הפסקה הסתכלות והערכה: דפוסי תנועה תקינים וחריגים – השפעותיהם על הפקת קול ודיבור הפסקה ; הערכה כוללנית של הדיבור – וקביעת מטרות טיפול והתערבות- תוך שימוש בעקרונות תפיסת ה- ICF; דרכי הערכה והתערבות בלקויות דיבור התפתחותיות; בניית תוכנית טיפול ותכנית התערבות; סדנא: סוגי מגע, התנסות בטכניקות ופסילטציות המסייעות ליציבות ותנועתיות דינמית של אברי ההיגוי ;התנסות בטכניקות דיסטליות המאפשרות תנועתיות מעודנת באברי ההיגוי
בהנחיית: גב' גיתית מור יצחקניא, אוניברסיטת חיפה
סדנא בנושא: "דיספרקסיה ילדית" – למתקדמים
הסדנא המשך עלסדנה הבסיסית בנושא "דיספרקסיה ילדית – אבחון וטיפול"
בהנחיית דר' אביבית בן דוד
סדנא התנסותית להכרת עקרונות שיטת ה-NLP וללמידת כלים יישומים בתהליכי הטיפול של קלינאי התקשורת
בהנחיית גב' לאה מרום, קלינאית תקשורת בכירה, מנחה מוסמכת של NLP, המשלבת את תהליכי ה NLP בטיפולי השפה והדיבור השונים, ומנחת סדנאות* בתחום לאנשי מקצוע.
אבחון וטיפול בגמגום בגיל הרך
הסדנה מיועדת לקלינאי תקשורת מנוסים ומתחילים, לסטודנטים להפרעות בתקשורת, לגננות, למטפלות במעונות ולהורים של ילדים בגיל הרך (עד גיל 6 ש')
בהנחיית אורי שניידר, מומחה בטיפול בגמגום, בעיות קול ודיבור
סדנה ייחודית לסבים וסבתות לפיתוח תקשורת שפה ודיבור תקינים בדרך חוויתית
תקשורת, שפה ודיבור של ילדים מתפתחים על-ידי אינטראקציות בין התינוק לבין דמויות משמעותיות בסביבתו הקרובה. להורים, לאחים, לסבים ולסבתות תפקיד חשוב בפיתוח יכולות אלו.
סדנה ייחודית לסבים וסבתות שתעניק כלים פרקטיים וכיפיים לאינטראקציה משמעותית עם נכדיהם ותעסוק בפיתוח תקשורת, שפה ודיבור תקינים, בדרך חווייתית ומהנה.
בהנחיית מריסה הרטסטון, קלינאית תקשורת בכירה, מומחית בהתפתחות ילדים
סדנה להכרות עם אבחון ה – 4-PLS
היכרות והסבר על אבחון ה-PLS4 המתוקנן לעברית.
סולם השפה לגיל הרך ה – PLS4 לגילאי 7-0 במהדורה עדכנית הכוללת נורמות ישראליות מלאות. גרסה חדשה למבחן המוכר, להערכת קליטה והפקה של שפה בילדים צעירים. בגרסה זו מטלות ופריטים חדשים הבודקים גם מימדים כגון אינטראקציה, קשב, התנהגות קולית/ מחוות גוף ומוכנות לביה"ס. האבחון מורכב משני תת סולמות: הבנת שפה ותקשורת הבעתית. הסדנה תתמקד בנושאים הבאים: הסבר כללי על 4-PLS ;4-PLS בעברית.; תרגול ה 4-PLS ;ציינון. המשתתפים יקבלו עותק של המצגת.
בהנחיית: גב' שושנה הלר – קלינאית תקשורת מוסמכת בעלת ניסיון רב בכלי זה;חברת צוות ההתאמה של הכלי לנורמות המקומיות; עבדה בשיתוף עם טובי מל )MS-SLP ) מאוניברסיטת סינסינטי, ארה"ב.
סדנה להכרות עם אבחון ה ICDL
ICDL- שימוש טיפולי בטבלאות שפה של ה-icdl
בהנחיית:
סדנאות למרפאים בעיסוק
אבחון וטיפול בליקויים בעיבוד מידע חושי )SPD (לאורך מעגל החיים
הקניית ידע תיאורטי עדכני וכלים יישומיים בהתערבות טיפולית בריפוי בעיסוק בליקויים בעיבוד העשרה אינסטרומנטלית מידע חושי SPD . טרמינולוגיה עדכנית בתחום של עיבוד מידע חושי, תיאוריות המסבירות את התוצר ההתנהגותי של הפרעה בויסות חושי, סיווגים, אבחנה מבדלת, זיהוי "דגלים אדומים". תיאורי מקרה; כלי הערכה סטנדרטיים, טיפול בהפרעות אכילה על רקע ליקוי בעיבוד חושי, בניית תוכנית התערבות ויישומה.
בהנחיית גב' שרון זלוטניק, מרפאה בעיסוק, דוקטורנטית וחברת סגל בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה; גב' ורד שרון – יאירי, .Msc ,מרפאה בעיסוק, משרד החינוך; מרצות אורחות יועצת אקדמית: ד"ר בתיה אנגל – יגר, ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה.
סדנה להיכרות עם אבחון ה-Eat-Do
אבחון ה-Eat-Do (גופר, יוסמן ורוזנבלום, 2002) מאפשר להעריך את איכות הביצוע של ילדים במטלות יום יום ולמידה, ולהתרשם ממיומנויות סנסומוטוריות ותפקודים ניהוליים-רגשיים המשפיעים על תפקודם, ומסוג התיווך המאפשר תפקוד עצמאי. מטרות ההשתלמות: הכרות עם הרקע התיאורטי לפיתוח ה- Eat-Do וייחודו על פני כלים קיימים, למידה והתנסות באופן ההעברה והקידוד, פירוש הממצאים ושילובם בתוכנית טיפול תוך התייחסות למונחים מקצועיים עדכניים )מתע"ם(. ההשתלמות כוללת הרחבה אודות תפקודים ניהוליים ומשמעותם לתפקוד, ניתוח סרטים, הדגמה של מערכת הרמיזה, התנסות בכתיבת דוחות, ושיתוף ביישומים ייחודיים של הכלי במערכות בריאות וחינוך. כמו כן ניתנת הדרכה אודות כתיבת דו"ח שמשלב את ממצאי ה- Eat-Do במטרה לאפשר להטמיע את השימוש בכלי בעבודה הקלינית.
ייעוץ אקדמי: פרופ' נעמי יוסמן ודר' שרה רוזנבלום OT, M.Sc
בהנחיית פוגל יעל וכרמית פריש OT, M.Sc
טיפול בריפוי בעיסוק בילדים עם קשיי כתיבה
הקניית ידע תיאורטי וכלים יישומיים בהתערבות טיפולית בריפוי בעיסוק בתחום הכתיבה. סקירה תיאורטית בתחום הדיסגרפיה, וליקויי למידה מילוליים זיהוי היבטים מרכזיים של לקויות הכתיבה בתהליך הערכה בריפוי בעיסוק הכרת מגוון כלים להערכה והתערבות דרישות לנרשמים ללימודי מוסמך:
בהנחיית דר' יפית גלבוע PhD, OT מרפאה בעיסוק ומדריכה קלינית, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, חברת סגל בחוג לריפוי בעיסוק באונ' חיפה.
יועצת אקדמית: פרופ' שרה רוזנבלום, החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה.
לאור הכרה גוברת והולכת אודות חשיבותם ומשמעותם של התפקודים הניהוליים (Function (Executive בתהליכי התפתחות ותפקוד בקרב אוכלוסיות שונות הסדנה מציעה העמקה בנושאים כגון
התפתחות EF בילדות והשפעת חסרים בהם על תפקודם של ילדים ונוער וזיהוי חסרים ב- EF ומשמעויותיהם לתפקוד באמצעות האבחונים Eat-Do ,P-BRIEF ,וC-BADS) 3 ; מתיאוריה לטיפול -התערבות טיפולית בילדים ונוער עם חסרים בתפקודים ניהוליים.
בהנחיית כרמית פריש ויעל פוגל
ייעוץ אקדמי: פרופ' שרה רוזנבלום, החוג לריפוי בעיסוק, אוניברסיטת חיפה